Deviza
Ordinului: "Onoare, Lupta, Rugăciune, Munca şi Studiu."
Slogan: "Nu exista izbânda, decât cu ajutorul lui Dumnezeu!"
Slogan: "Nu exista izbânda, decât cu ajutorul lui Dumnezeu!"
BINECUVANTARE SAU
SFINTIRE ?
DESPRE BINECUVANTAREA CASELOR ŞI
MAŞINILOR
Autor: Ieromonah Petru
Pruteanu
Sf.Atanasie & Maica Domnului |
Răspunsul cu privire la „sfinţirea” caselor şi a maşinilor, cred că poate fi deja intuit. Aşa ceva nu
există şi nici nu poate exista, pentru că „o
casă sfinţită” ar deveni automat biserică,
iar „o maşină sfinţită” nici nu ai avea la ce să o foloseşti, decât poate la
anumite procesiuni religioase, iar uleiul din motor nu ar putea fi aruncat
decât într-un loc special, aşa cum facem cu apa (într-adevăr sfinţită) de la
botez.
Cu toate acesta, oamenii doresc să
li se „sfinţească”casele şi maşinile”, iar preoţii le îndeplinesc aceste dorinţe fără a le
explica lucrul cel mai important: o casă, un birou, un spital, un magazin sau o
maşină pot fi doar binecuvântate, dar nu şi sfinţite(!); la
fel şi o fântână sau izvor, se binecuvintează, Nu se sfinţeşte! 9[ De aici termenul popular
„sfeştanie” (profenit din slavo-bulgărescul „osveaştenie”), care înseamnă
„sfinţire”, dar se referă la sfinţirea apei (agheazma) care e folosită pentru
stropire şi nu la sfinţirea casei sau a unui alt edificiu. În Biserica Greacă şi
Română sfinţirea apei se săvârşeşte destul de des: la începutul fiecărei luni
(şi acest lucru care sens şi datorită suprapunerii calendarului bisericesc cu
cel civil, ceea ce nu este atât de evident în Bisericile „de stil vechi”), dar
şi la „sfinţirea caselor” sau când este nevoie. În Biserica Rusă sfinţirea apei
nu se face foarte des, practicându-se intens „înmulţirea aghezmei”. De aceea
preoţii nu săvârşesc sfinţirea apei de fiecare dată când sunt chemaţi să
„sfinţească” casele, ci folosesc agheazmă (mică sau mare) „înainte-sfinţită”.]
Bineînţeles există şi lucruri care
nu pot fi nici binecuvântate10, pentru că prin
binecuvântare înţelegem o rugăciune de invocare a ajutorului şi ocrotirii lui
Dumnezeu, dar nu în chip magic, ci pe
măsura credinţei şi a curăţiei vieţii celui ce va folosi acel obiect. Dacă
însă nu este credinţă, binecuvântarea nu va avea „efectul scontat”.
O icoană este sfântă indiferent de locul în care se află sau de persoanele care o sărută şi aceasta
pentru că sfinţenia persoanei
reprezentată pe ea nu poate fi profanată, chiar dacă s-ar profana lemnul pe
care e zugrăvit chipul.
Dar casa sau maşina ce au fost
binecuvântate (nu „sfinţite”) nu au nici pe departe o astfel de sfinţenie, iar credinţa
şi curăţia vieţii „proprietarilor” este decisivă.
Mulţi cheamă preotul să le „sfinţească magazinul” doar pentru a le merge bine în afacere şi a scăpa de concurenţa celor pe care-i consideră „duşmani”, dar ei nu au nimic comun cu credinţa şi cu Biserica. Ceva asemănător întâlnim şi la sfinţirea caselor sau maşinilor. În astfel de cazuri preotul este obligat să refuze acest „serviciu religios”, explicând acelor persoane ce se poate binecuvânta şi în ce condiţii.
Mulţi cheamă preotul să le „sfinţească magazinul” doar pentru a le merge bine în afacere şi a scăpa de concurenţa celor pe care-i consideră „duşmani”, dar ei nu au nimic comun cu credinţa şi cu Biserica. Ceva asemănător întâlnim şi la sfinţirea caselor sau maşinilor. În astfel de cazuri preotul este obligat să refuze acest „serviciu religios”, explicând acelor persoane ce se poate binecuvânta şi în ce condiţii.
[ De exemplu: baruri/crâşme,
discoteci, saune sau case de toleranţă. Dar nu numai acestea, ci şi statuile, busturile
sau plăcile comemorative ale unor personalităţi. Chiar nu înţeleg ce ar însemna
sfinţirea sau binecuvântarea bustului unui poet, scriitor sau domnitor. Pentru
ce se roagă preotul în acest caz şi cu ce scop stropeşte acel obiect cu
agheasmă? La „dezvelirea” unui astfel de monument se poate face pomenirea
acelei personalităţi, dacă ea a murit în dreaptă credinţă şi a avut măcar
tangenţă cu Biserica. Iar dacă nu, atunci preotul Nu are ce căuta la astfel de
„evenimente culturale”.]
Abordând şi latura strict liturgică,
trebuie să menţionăm că Molitfelnicele noastre
au „formule” greşite pentru stropirea unor obiecte cu agheasmă. La “sfinţirea”
caselor, de exemplu, ar fi corect ca preotul să spună doar: „Prin stropirea
cu apă sfinţită, se binecuvintează casa aceasta, în numele Tatălui, şi al
Fiului, şi al Sfântului Duh. Amin”, omiţând cuvântul „se sfinţeşte”, care
este pus din inerţie în toate rânduielile.
Toate sfinţirile sunt şi binecuvântări(!), dar nu toate binecuvântările sunt şi sfinţiri! Sper să înţeleagă
aceasta şi preoţii. Ca să acoperim întregul spectru al problemei „sfinţirilor”
vreau să zic câte ceva şi despre săvârşitorul acestor ierurgii – Preotul.
De multe ori „ortodocşii” noştri nu
vor ca orice preot să le „sfinţească casa”, ci sa fie unul anume, fie mai
renumit prin activitatea sa misionară, fie
un călugăr care, chipurile, „este mai puternic în rugăciune” şi „le va
scoate toţi dracii din casă”.
Alţii vor ca la ei să vină mai mulţi preoţi şi nu doar unul
singur, mai ales că „sfinţirea casei” se va filma şi amintirea trebuie să fie
cât mai frumoasă11. [ Ar fi bine
ca filmările şi fotografiile să se facă înainte sau după săvârşirea unei
slujbei şi nu în timpul ei, mai ales atunci când e vorba de Liturghie, Botez
sau Cununie, iar în timpul slujbei toată lumea să se roage. Altfel totul se
transformă în spectacol, unde nimeni nu se roagă, ci toţi se gândesc cum vor
apărea în cadru].
Toate
aceste abordări ne conving de faptul că oamenii nu văd în preot „mâna şi chipul
lui Hristos” (cum zicea Sf. Ioan Gură de Aur), ci un fel de guru sau vrăjitor. Şi atunci
ei caută „vrăjitorul” cel mai
puternic, sau cheamă mai mulţi „vrăjitori”, care unindu-şi forţele (personale)
„vor răsturna munţii”.
În realitate, însă, o casă fie că
este binecuvântată de un preot de 90 de ani, fie de unul de 20, fie de un
preot-călugăr, fie de un preot-căsătorit, până
la urmă Hristos este cel care binecuvântează casa (!) şi Nu în funcţie de
„puterea preotului”, ci de credinţa celui care cheamă preotul !!! Bineînţeles contează şi vrednicia preotului, şi
cultura lui, încât să poată spune celor prezenţi şi un cuvânt de zidire
duhovnicească, dar atragem atenţia la faptul că Nu există preoţi „ mai
puternici ” şi „ mai puţin puternici
” (!) 12 [ Bineînţeles
dacă nu este oprit de a sluji cele sfinte sau nu s-a „auto-oprit” prin păcatele
foarte grave care-i interzic să mai slujească.], pentru în toţi lucrează puterea nemărginită a lui Hristos !!!...În încercarea de a fi
înţeles, cred ca cele scrise vor umple un gol în cunoaşterea duhovnicească a
multor creştini ortodocşi.
Autorul invataturilor: Ieromonah Petru Pruteanu;
Cu dragoste
fraternala,
un Cavaler in Ordinul Florii de
Cires-Sakura
"
Te ador, Dumnezeul meu, şi te iubesc din toată inima. Îţi mulţumesc că m-ai
creat, că m-ai făcut creştin şi că m-ai
ocrotit în această zi. Iartă-mi
păcatele pe care le-am făcut astăzi şi, dacă am făcut vreun bine, primeşte-l cu bunăvoinţă. Păzeşte-mă în timpul odihnei şi eliberează-mă
de pericole. Harul Tău să fie pururea cu mine şi cu toţi cei dragi ai mei. +
Amin. " (RUGĂCIUNE LA SFARSITUL
ZILEI.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu