Deviza
Ordinului: "Onoare, Lupta, Rugăciune, Munca şi Studiu."
Slogan: "Nu exista izbânda, decât cu ajutorul lui Dumnezeu!"
Slogan: "Nu exista izbânda, decât cu ajutorul lui Dumnezeu!"
PRELEGERE DESPRE SFINŢIRE ŞI SFINŢIREA ICOANELOR.
~ ICOANELE
AUTENTICE ŞI CELE „FĂCĂTOARE DE MINUNI” ~
Autor: Ieromonah Petru
Pruteanu;
Muntele Athos, februarie 2012.
Sfantul Atanasie-Athonitul |
Noţiunea de „ sfinţenie ” se leagă
de atributul sfinţeniei lui Dumnezeu şi nu poate fi gândită în afara Lui,
deoarece chiar El este izvorul sfinţeniei şi numai El Singur este Sfânt din
fire (fiinţial).1 [ La Liturghie, înainte de a ne împărtăşi, preotul
spune: „Sfintele [Taine se dau doar] sfinţilor”, iar noi cu smerenie
recunoaştem: „Unul [este] Sfânt, Unul [este] Domn[ul] – Iisus
Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl. Amin.”]
DEX-ul înţelege prin sfinţenie „suprema
perfecţiune şi puritate”.
Teologic vorbind însă, sfinţenia nu
poate fi descrisă sau definită, ci doar crezută şi trăită duhovniceşte2, iar
prin această credinţă şi trăire a sfinţeniei divine, Dumnezeu împărtăşeşte
(prin har) sfinţenia Sa şi oamenilor, cerându-ne chiar în mod expres să fim şi
noi sfinţi (cf. Levitic 19:2; I Tesaloniceni 4:3). Atenţie: nu zice „să devenim sfinţi”, ci „să fim sfinţi” (nuanţa contează), iar
Sfântul Pavel îi consideră pe creştini ca fiind déjà „sfinţi”3. [ Numai în Epistola către
Romani, prima în ordinea canonului biblic, am numărat 6 astfel de apelative pentru
creştinii din primul secol. Ele sunt prezente şi în celelalte Epistole.]
Abia mai târziu înţelesul acestui cuvânt
s-a restrâns la anumiţi creştini care
au avut o viaţă plăcută lui Dumnezeu şi pe care, după moarte, Biserica „i-a canonizat”, adică i-a propus ca modele / norme de vieţuire, virtuți şi dreaptă
credinţă.4 [ Acesta este sensul „canonizării”, în a recunoaşte
sfinţenia unei personalităţi şi a o recomanda ca model / normă ( în greacă:
„canon”). Unii însă consideră că Biserica (ca „instituţie”) este cea care face
pe cineva sfânt chiar nefiind, dar această concepţie este cu totul eronată.]
În concepţia antică (păgână,
iudaică şi veche creştină) era numit „sfânt” orice persoană sau lucru rezervat
/ afierosit lui Dumnezeu. Dacă o persoană sau un obiect (vas, haină, casă etc.)
au fost alese pentru a îndeplini un scop liturgic5, acestea nu
mai aparţin lumii acesteia, ci sunt
ale lui Dumnezeu, fiind considerate
sfinte şi cinstite.
Sf. Simeon al Tesalonicului spune
că un preot, dacă trebuie să săvârşească de urgenţă o anumită lucrare
sfinţitoare (botez, spovedanie etc.), dar nu are epitrahil 6 [ Veşmântul obligatoriu al
preotului, care se pune pe grumaz]., să ia o funie sau o pânză pe care să o binecuvânteze
şi să o folosească în acest scop, ca să nu rămână slujba nefăcută, dar după
aceia, obiectul folosit ca veşmânt liturgic să nu mai reintre în uzul comun.7 [ Cf. Tratat,
vol. II., Suceava, 2003, p. 216.]
Logica este simplă şi e clar
exprimată chiar în Scriptură: atunci
când Belşaţar a folosit în uz
personal vasele Templului din Ierusalim, a fost
pedepsit
de Dumnezeu cu moarte imediată (cf. Daniel 5:2-30). Ceea ce a fost rezervat folosirii liturgice şi a fost folosit
cel puţin o dată, este sfinţit şi nu
poate fi folosit iarăşi în scop obişnuit (profan).
În limbaj bisericesc profanarea unui obiect sfinţit este
numită „furt de cele sfinte” şi se
canoniseşte cu excomunicarea. Însuşi
cuvântul (de origine latină) „profanare”
înseamnă desacralizare, dacă e să
gândim în termenii de sacru şi profan.
Creştinii sunt „sfinţi”, pentru că prin
botez s-au făcut „ai lui Dumnezeu”
şi nu mai pot face cele ale lumii
sau ale diavolului. Iată de ce înainte de botez ni se cere să jurăm că
„ne lepădăm de Satana şi de toate lucrurile lui, de toată trufia lui
şi de toată slujirea lui; şi ne unim cu Hristos”, iar acest jurământ devine un principiu de viaţă şi
nu o simplă declaraţie de conjunctură.
Dacă cineva se botează dintr-un obicei popular
(„că aşa au apucat de la părinţi”) sau doar
pentru a scăpa de boli sau de vreo oarecare lucrare a diavolului, dar fără
să dorească şi să trăiască o viaţă în Hristos (chiar cu riscul, de fapt
bucuria, de a muri pentru El), acesta se
face „fur de cele sfinte” şi batjocoritor al Tainelor lui Dumnezeu.
Am făcut toate aceste precizări
pentru că mulţi dintre creştini beau apă sfinţită, poartă cruciuliţe sau
iconiţe sfinţite, dar propria sfinţenie
nu-I interesează. Ei nici nu-şi dau seama că putem bea cisterne întregi de
agheasmă şi putem purta zeci de cruci la gât, dar dacă nu avem viaţă curată, nu
numai că nu ne mântuim, ci vom şi răspunde pentru „furtul de cele sfinte”.
Strămoşii noştri, fiind mai înţelepţi
ca noi, au înţeles că „omul sfinţeşte
locul” şi nu invers. Noi însă căutăm să ne atingem şi să purtăm cât mai
multe lucruri sfinte, dar
fără să ducem o viaţă sfântă (?!), aşa cum ne-am asumat la botez !!!
Despre argumentele biblico-teologice
privind cinstirea icoanelor am scris în studiul intitulat: „Diferenţa dintre icoană şi idol din perspectivă biblică”,
care se găseşte pe site-ul nostru.13
[ În prezent există o literatură
foarte bogată în limba română la tema „teologia icoanei”. Au fost traduse şi
editate mai multe cărţi ale lui Leonid Uspensky, Michel Quenot, precum şi
majoritatea textelor patristice aparţinând Sf. Ioan Damaschin, Teodor Studitul,
Nichifor Mărturisitorul ş.a. Orice creştin care doreşte să se informeze (şi ar
trebui ca fiecare să dorească acest lucru), poate găsi chiar pe internet
suficiente materiale.]
Dar problema sfinţirii icoanelor şi a
crucilor este
destul de complexă atât din punct de vedere istorico-liturgic, cât şi dogmatic.
În Tradiţia veche a Bisericii acestea nu
au fost niciodată sfinţite, iar
Sinodul VII Ecumenic precizează
clar că sfinţenia icoanelor vine de la
prototipul pictat pe ea, adică „dinăuntrul
icoanei”, nu „din afara ei”. Acelaşi
lucru e valabil şi cu Sfânta
Cruce.14 [ La fel şi sfinţenia Crucii vine de la forma ei şi
chipul lui Hristos răstignit pe ea (dacă este). Dar nu orice încrucişare a două
linii sau bucăţi de lemn sunt o cruce, ci numai cele care sunt menite să
reprezinte obiectul pe care a fost răstignit Hristos, ca semn al biruinţei
asupra morţii. Iată de ce Biserica interzice ca semnul crucii să fie
reprezentat pe podea, ca să nu fie călcat în picioare, fără să se pună problema
dacă acea cruce a fost sfinţită sau nu, căci e luată în calcul însăşi forma ei.
Dar dacă o anumită formă asemănătoare crucii nu reprezintă crucea lui Hristos,
ci e doar o figură artistică (fără valenţă religioasă), nu există nici un impediment
de a reprezenta semnul chiar şi pe podea sau covoare, ţinând cont de faptul că
semnul geometric al crucii este întipărit în subconştient ca o figură a
perfecţiunii, alături de cerc, pătrat şi alte figuri. Şi aceasta nu doar la
creştini.]
Agheasma nu poate „sfinţi” o imagine care nu este
icoană, în sensul că nu poate acorda statutul de icoană a Maicii Domnului
oricărei imagini de femeie cu prunc în braţe, dacă această nu corespunde
normelor canonice prevăzute de Sinodul VII Ecumenic. Iar dacă o imagine
este icoană prin zugrăvirea ei, aceasta
nu mai are nevoie să fie sfinţită.
Ea
îşi îndeplineşte perfect rolul liturgic şi didactic şi fără „sfinţire”!
Totuşi, încă din vechime, înainte ca
o icoană să fie cinstită, ea era adusă şi prezentată Episcopului sau preotului,
dar nu cu scopul de a o „sfinţi”, ci
de a recunoaşte în ea „icoana”. În anumite regiuni ale Bizanţului iconografii
nu scriau numele Sfântului pictat, ci mergeau la Episcop sau preot, şi dacă
acesta recunoştea „canonicitatea” chipului zugrăvit, el însuşi scria cu mâna:
„Iisus Hristos”, „Maica lui Dumnezeu”, „Sfântul Nicolae” sau numele care se
cerea.15 [ Prin aceasta se arată cât de important este să ştim
cine este reprezentat pe icoană, adresând o rugăciune şi o cinstire
corespunzătoare. Or, se observă deseori cum „ortodocşii” noştri nici nu se uită
cine este reprezentat în icoană, căci nu-i interesează acest lucru, ci sărută
totul la rând, accentuându-şi percepţia magică ce o au vizavi de icoane.] Această
acţiune a fost considerată în popor „sfinţire
a icoanei”, dar ea Nu presupunea
citirea vreunei rugăciuni sau stropire cu agheasmă.
Biserica Greacă (cu anumite
excepţii) nici în prezent nu sfinţeşte
icoanele sau mai ales crucile, iar în Biserica Rusă şi Română obiceiul a
apărut prin contribuţia Trebnicului lui Petru Movilă (1646), fiind
preluat de la romano-catolici.16 [ Catolicii au ajuns chiar să ungă
tablourile lor cu Mir, iar la noi a trecut această rânduială în forma stropirii
icoanelor cu Agheasmă. Totuşi Molitfelnicul românesc are doar rugăciuni la
sfinţirea icoanelor, nu şi a crucii, aşa cum au cele ruseşti.]
În secolul al XVIII-lea mai mulţi monahi teologi din
Muntele Athos, astăzi canonizaţi ca
sfinţi, s-au ridicat împotriva obiceiului de sfinţire a icoanelor şi
crucilor, ca fiind contrar hotărârilor Sinodului VII Ecumenic şi vechilor
rânduieli bisericeşti17
[Despre toate acestea recomandăm
să se citească studiul părintelui prof. Ioan Ică jr., Cuviosul Atanasie din
Paros şi teologia sa liturgic-euharistică, în volumul „Omagiu părintelui
prof. dr. Ioan Ică”, Editura Renaşterea, Cluj-Napoca 2007, pp. 408-432.], dar pentru cei mai mulţi glasul lor a rămas neauzit.18 [ Aşa cum a fost şi cu îndemnul aceloraşi
sfinţi de a ne împărtăşi mai des, chiar dacă argumentele lor abundă cu
argumente din Sfânta Tradiţie, pe care ei o cunoşteau şi o trăiau desăvârşit.]
În vechime nici veşmintele şi nici vasele liturgice Nu se sfinţeau, ci
odată intrate în uzul liturgic, erau considerate ca sfinţite. Şi în
prezent putem afirma că un veşmânt, chiar dacă este stropit cu agheasmă
(însoţite de rugăciuni), adevărata şi deplina sfinţire a lui va avea loc după
ce preotul va sluji prima Liturghie cu acest veşmânt. Aceasta este tradiţia
veche a Bisericii.
Cred că ar fi bine totuşi să se
menţină rânduiala actuală din Molitfelnic, dar Nu pentru a stropi icoanele cu
agheasmă, ci ca o slujbă de primă
cinstire / venerare a icoanei respective19 – un
fel de „canonizare” a lor, la
care Biserica, prin rugăciune înaintea ei şi sărutare să recunoască în acea
imagine o icoană canonică (!), cum se făcea în trecut prin scrierea de către episcop
sau preot a numelui celui zugrăvit.
Iar dacă chipul nu corespunde
tradiţiei ortodoxe de pictare a icoanelor, acestea să fie respinse şi să Nu fie
cinstite.20
[ Avem în vedere în primul rând
„icoanele” Romano-Catolice cu „inima lui Isus” sau diferite statui în ghips,
dar şi „icoanele” cu luminiţe, cu ceas integrat şi multe alte minunăţii ce se
pot întâlni pe piaţă. Însăşi rama icoanei trebuie să fie una pur tehnică, de a
păstra icoana şi de a permite agăţarea ei, dar Nu să pună în umbră icoana
însăşi.] Aceasta însă Nu înseamnă că ele
pot fi profanate, ci trebuie distruse prin ardere, chiar dacă la prima vedere sunt frumos executate, iar
în locul lor să fie puse icoane ortodoxe canonice, numite şi „icoane
bizantine”. Desigur putem cinsti şi icoanele pictate într-un stil mai realist, dar numai dacă acestea nu sunt eretice sau necanonice, cum ar fi de exemplu: „Sfânta Treime”, în care Tatăl
apare ca un bătrân cu barbă albă, Fiul ca un bărbat mai tânăr, iar Duhul Sfânt
ca porumbel care stă deasupra Lor.21
[ Acesta este doar un exemplu, dar
nu singurul. E foarte gravă şi prezenţa în unele „icoane” a „îngeraşilor”
durdulii, cu trupurile goale, preluaţi din mitologia păgână antică. „Hristos”
care se zbate pe Cruce cu ochii daţi peste cap, iarăşi n-ar trebui să fie
prezent în nicio icoană ortodoxă. Hristos a murit de bună-voie şi în linişte
profundă, de aceea icoanele ortodoxe îl reprezintă cu ochii închişi şi cu faţa
senină.]
Această „icoană” este eretică pentru că nu mărturiseşte
deofiinţimea şi împreună - veşnicia celor trei Persoane, ci chiar le
contrazice. Tatăl, deşi Îl naşte veşnic pe Fiul, nu este mai mare ca vârstă,
căci sunt împreună-veşnici. Mai mult decât atât, Tatăl n-a fost niciodată văzut
decât în chipul Îngerului, de către Avraam (Facere 17), iar vedenia „Celui
vechi de zile” (cf. Daniel 7:9) nu se referă la Tatăl, ci la Fiul (încă neîntrupat).
Nici Duhul Sfânt, nu poate fi reprezentat ca porumbel decât în Icoana
Praznicului Botezului, aşa cum S-a arătat la Iordan, căci acea arătare n-a fost întrupare în porumbel (cum e
cazul Fiului devenit Om real), ci o
simplă reprezentare simbolică, ca şi norul de pe Tabor la schimbarea la
faţă a Domnului şi multe alte arătări ale celui care este Duhul prin excelenţă
şi nu poate fi în nici un fel reprezentat.
Deci, aşa-zisele icoane ale „Sfintei
Treimi” cu Tatăl bătrân, Fiul mai tânăr în dreapta şi cu Duhul Sfânt în chip de
porumbel trebuie să dispară din toate bisericile şi casele oamenilor. Vă asigur
că n-ar fi nici un păcat dacă astfel de „icoane” ar fi distruse (cu evlavia
corespunzătoare)23 [conform
Canoanelor Ortodoxe, orice icoană, chiar şi canonică, dacă este excesiv de
deteriorată şi nu i se mai veche chipul, ea trebuie arsă, pentru că fără un
chip vizibil, icoana devine un simplu lemn. Ştiind foarte bine acest lucru şi
pentru a salva mulţimea de icoane vechi ce începeau să se deterioreze,
creştinii au început să îmbrace în aur sau argint anumite icoane, făcându-le
aşa-zilele „veşminte ferecate”, lăsând totuşi la vedere chipul persoanei
reprezentate. Acest obicei nu este contrar Canoanelor şi e practicat pe larg în
toate Bisericile Ortodoxe locale. Nu ni se pare corect însă, ca la astfel de
icoane, pe lângă „veşmântul ferecat” să se pună tot felul de inele, bijuterii
sau chiar ceasuri.], ba chiar ar fi o virtute, aceea
de a fi ortodocşi până la capăt şi în toate privinţele. Biserica acceptă ca
singură reprezentare a Sfintei Treimi, bineînţeles tot simbolică, pe cea cu
trei îngeri care stau la masă, numită şi „Treimea
lui Andrei Rubliov”24 [ Despre această icoană există o
monografie monumentală a ieromonahului Gabriel Bunge, apărută în româneşte la
Editura Deisis, Sibiu.]
Ea arată clar împreună-veşnicia
Persoanelor, căci toate sunt de „aceeaşi vârstă” şi „veşnictinere”, iar
chipurile sunt identice, vorbind clar despre deofiinţimea Lor.
Diferădoar veşmintele, adică
lucrarea Persoanelor în raport cu lumea. Mai mult decât atât, Persoanele se
uită Una la Alta, ceea ce arată relaţia de iubire şi perihoreză 25, [Cuvântul grecesc „perihoresis” (literal: interpătrundere)
se referă la faptul că Persoanele Sfintei Treimi se conţin Una în Alta şi se
manifestă Una prin Alta.], care în
reprezentarea realistă de origine romano-catolică lipseşte.
Pe bună dreptate Sinodul „Stoglav”
din Rusia (anul 1551) a condamnat reprezentarea realistă ca fiind eretică, recunoscând ca
ortodoxă doar „Treimea
lui Rubliov” (sau alte icoane asemănătoare). Se pare că unii nici
nu ştiu, sau ignoră cu nesimţire această condamnare sinodală, chiar dacă ea a
fost una locală.
Ar fi multe de spus şi despre „icoanele făcătoare de minuni”, dar
subiectul este prea vast, extrem de
dureros şi mult prea „comercializat”. Totul se rezumă la o simplă frază (pe
care trebuie să o citiţi până la capăt!); Nu există „icoane făcătoare de minuni”, ci există doar minuni(!) , pe care
Persoana reprezentată în icoană, o face
asupra celui care se roagă cu credinţă, în faţa acelei icoane.
Denumirea de „icoană făcătoare de minuni” este acceptată şi folosită în Biserica
Ortodoxă doar în sens indirect, nu
direct. Dacă un creştin se roagă cu credinţă în faţa oricărei icoane, având mintea îndreptată spre persoana zugrăvită pe
ea, cu el se poate întâmpla o minune. Acelaşi
lucru îl poate face şi un alt creştin, cu
icoana din biserica sau din casa lui şi nu înseamnă că dacă Dumnezeu m-a
ajutat ca urmare a rugăciunilor făcute în
faţa unei anumite icoane, icoana respectivă nu trebuie să devină prilej de
reclamă sau de afacere.
Nu
icoana m-a ajutat, ci Dumnezeu ! Este o altă situaţie cu icoanele care ele
însele au trecut prin întâmplări minunate: fiind arse nu ardeau, fiind împunse
cu sabia izvorau sânge sau mir etc. Astfel de icoane există şi ar fi o nebunie
să fie contestate, iar cinstea deosebită adusă lor este oarecum justificată.
Dar şi aici trebuie să fim atenţi la nuanţe (căci ele contează): prin minunile
întâmplate cu aceste icoane ele nu au devenit „făcătoare de minuni”, ci cu ele însele Dumnezeu a făcut o minune,
pentru credinţa sau necredinţa celor care au văzut sau au cunoscut acea minune.
Dar şi după minunile întâmplate cu
acele icoane ele nu devin „făcătoare de minuni”, căci minunile le face doar Dumnezeu
! Nu Maica Domnului, nu sfinţii, ci numai Dumnezeu ! 26 [ Unii
chiar au dezvoltat diferite „tradiţii” precum că icoana Maicii Domnului
„Potirul nesecat” ar fi „specializată” în tratarea alcoolismului, icoana Maicii
Domnului „Pantanassa” – în vindecarea cancerului, icoana
„Grabnic-ascultătoarea” – în vindecarea sterilității la bărbaţi şi femei. Tot
aşa au fost împărţiţi şi sfinţii fiecare cu „specializarea” lui: unul ajută în
călătorie, altul la găsirea lucrurilor pierdute etc. Această abordare este însă
străină creştinismului ortodox, iar falsa tradiţie s-a dezvoltat foarte simplu
şi spontan: cineva i-a povestit altuia că s-a rugat (în simplitatea lui) la o
anumită icoană sau sfânt şi l-a ajutat. Alţii au hotărât să facă l-a fel şi de
asemenea au fost ajutaţi. Şi aşa s-a ajuns la părerea că anume acea icoană sau
acel sfânt ajută în problema respectivă. Dar în mod sigur dacă fiecare s-ar fi
rugat în faţa oricărei icoane sau chiar şi fără icoană, dar cu aceeaşi credinţă
sau şi mai multă, Dumnezeu i-ar fi ajutat.]
Biblia
spune clar: „Binecuvântat este Domnul Dumnezeu, Dumnezeul lui Israel, singurul
Care face minuni” (Psalmul 71:19); „Cine este Dumnezeu mare ca Dumnezeul
nostru? Tu eşti Dumnezeu, Care faci minuni!” (Psalmul 76:13).
Maica Domnul şi Sfinţii doar
mijlocesc, „pun un cuvânt bun pentru noi”, fiind „prietenii şi casnicii Lui”
(cf. Efeseni 2:19), de aceea trebuie să chemăm cu multă credinţă sprijinul sfinţilor în rugăciune. Repet, minunile sunt făcute de Dumnezeu cel întreit în Persoane! Nu de o energie abstractă şi impersonală (ca în
Hinduism / Budhism), ci de harul (energia) lui Dumnezeu Cel iubitor, care pe toate
le face sau le amână dintr-o anumită raţiune şi scop. Cei ce-L iubesc pe Dumnezeu
ajung să înţeleagă aceste raţiuni şi scopuri…[“ Evlavia” exagerată şi nefundamentată dogmatic,
poate fi ea însăşi o erezie. Există suficiente exemple de acest gen în istoria
Bisericii.]
În încercarea de a fi excesiv de sistematic poate că
nu m-am făcut suficient de
înţeles, dar cred ca cele scrise vor umple un gol în cunoaşterea duhovnicească
a multor creştini ortodocşi. Sper să fiu corect înţeles şi să nu fiu judecat pe
nedrept. În cele afirmate nu am vrut să arăt vreo lipsă de credinţă sau evlavie27, ci am
vrut să scot la iveală păgânismul şi percepţia magică care uneori îşi caută loc
în credinţa noastră. Să nu-i dăm loc! Minciuna nu poate sta pe un loc cu
Adevărul.
Autorul invataturilor: Ieromonah Petru Pruteanu.
Cu dragoste
fraternala,
un Cavaler in Ordinul Florii de
Cires-Sakura
"
Te ador, Dumnezeul meu, şi te iubesc din toată inima. Îţi mulţumesc că m-ai
creat, că m-ai făcut creştin şi că m-ai
ocrotit în această zi. Iartă-mi
păcatele pe care le-am făcut astăzi şi, dacă am făcut vreun bine, primeşte-l cu bunăvoinţă. Păzeşte-mă în timpul odihnei şi eliberează-mă
de pericole. Harul Tău să fie pururea cu mine şi cu toţi cei dragi ai mei. +
Amin. " (RUGĂCIUNE LA SFARSITUL
ZILEI.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu