Deviza Ordinului: "Onoare, Lupta, Rugăciune, Munca şi
Studiu."
Slogan: "Nu exista izbânda, decât cu ajutorul lui Dumnezeu!"
Slogan: "Nu exista izbânda, decât cu ajutorul lui Dumnezeu!"
INDICAŢII
PRELIMINARE:
Binecuvântarea şi
impunerea scapularului prin care creştinii sunt admişi într-o fraternitate
a unui Ordin religios / Institut călugăresc , trebuie să se
desfăşoare pe cât posibil într-o celebrare comunitară, admiterea fiind făcută
printr-un membru-slujitor delegat de
autoritatea competentă a Ordinului / Institutului. Pentru binecuvântare şi
impunere, se foloseşte un scapular de forma şi din
materialul definite de fraternitatea
sau Asociaţia despre este vorba; după
aceea poate fi înlocuit cu un medalion binecuvântat.
Pentru intrarea într-o fraternitate, prin care cineva face parte din punct de
vedere spiritual dintr-o Asociaţie / Ordin
religios / Institut călugăresc, trebuie să se ţină seama de normele particulare ale fiecărui Ordin
sau Institut şi să se respecte în întregime.
[ Scapular-bucată de stofă purtată de unele ordine călugărești /
călugări, pe umăr peste veșminte; cappă -pelerină de stofă cu glugă (scurtă sau lungă )
cavalerească, pentru a rezista pe timp neprielnic ; pluvial.]
ÎNCEPUTUL RITUALULUI:
1. După ce s-a adunat poporul, sau cel puţin membrii fraternităţii, celebrantul
intră în timp ce se cântă un imn potrivit cu celebrarea. După încheierea
cântecului celebrantul spune:
În
numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh.
Toţi îşi fac
semnul crucii şi răspund: Amin.
2. Apoi celebrantul ( Superiorul Institutului ) îi
salută pe cei de faţă, spunând:
Har
vouă şi pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, de la care, prin Fiul său, născut
din Fecioară, vine tot binele.
Sau alte cuvinte
potrivite luate mai ales din Sfânta Scriptură.
Toţi răspund: Şi cu duhul tău. (sau într-un alt mod
adecvat.)
Binecuvântat să fie Dumnezeu în
veci. Amin.
3. Apoi celebrantul îi pregăteşte
pe cei de faţă pentru ritul care va fi celebrat, cu aceste cuvinte sau cu
altele asemănătoare:
Sf. Benedict de Nurcia. |
Dumnezeu
se foloseşte de semne umile pentru
a-şi arăta marea îndurare faţă de noi. Iar omul îşi deschide sufletul spre semnele umile, îşi arată dorinţa de a-i sluji lui Dumnezeu
şi hotărârea de a se arăta prin întreaga viaţă credincios consacrării prin
Botez.
Acest scapular care are valoarea de semn al
intrării în fraternitatea Ordinului N. / Institut călugăresc ,
aprobat de Biserică, exprimă dorinţa intimă de a împărtăşi spiritul acestui
Ordin. Iar acest lucru reînnoieşte hotărârea de la Botez de a ne îmbrăca în
Cristos, prin mijlocirea Fecioarei Maria, care doreşte în chip deosebit să fim
asemenea lui Cristos, spre slava Sfintei Treimi, până ce, îmbrăcaţi în
veşmântul de nuntă, vom ajunge în patria cerească.
CITIREA
CUVÂNTULUI LUI DUMNEZEU
4. Apoi lectorul sau unul dintre
cei prezenţi, ori însuşi celebrantul citeşte un text din
Sfânta Scriptură, ales îndeosebi dintre cele aflate în Lecţionar despre Sfânta Treime, despre misterele Domnului sau despre fericita Fecioară Maria.
Citire din Scrisoarea a doua a
sfântului apostol Paul către Corinteni
2Cor
4,13 – 5,10: «Nu dorim să ne
scoatem haina, ci să ne îmbrăcăm pe deasupra.»
Scapular monahal. |
Fraţilor, Scriptura zice: „Eu am crezut, de aceea am vorbit”. Însufleţiţi de aceeaşi
credinţă, şi noi credem, şi de aceea vorbim, convinşi că cel care l‑a înviat pe
Domnul Isus ne va învia şi pe noi cu Isus şi ne va aşeza, împreună cu voi,
alături de el. Astfel, tot ce ni se întâmplă este spre folosul vostru, pentru
ca harul îmbelşugat, făcând să sporească numărul vostru, să mărească mulţumirea
care se înalţă spre slava lui Dumnezeu. De aceea noi nu ne pierdem curajul, şi
chiar dacă omul nostru din afară merge spre ruină, omul lăuntric se reînnoieşte
zi de zi. Căci suferinţele noastre de acum sunt uşoare în comparaţie cu gloria
neasemuit de mare şi veşnică pe care ele ne‑o pregătesc. Privirea noastră este
aţintită nu spre ceea ce se vede; pentru că ceea ce se vede este trecător, pe
când ceea ce nu se vede este veşnic. Noi ştim că trupul, care este locuinţa
noastră pe pământ, va fi distrus, dar Dumnezeu construieşte pentru noi în
ceruri o locuinţă veşnică, locuinţă care nu este o lucrare făcută de mâna
omului. Căci de aceea şi suspinăm în acest trup, dorind să ne îmbrăcăm cu
locuinţa noastră cea din cer, dacă totuşi vom fi găsiţi îmbrăcaţi, iar nu goi.
Că noi, cei ce suntem în cortul acesta, suspinăm îngreuiaţi, de vreme ce dorim
să nu ne scoatem haina, ci să ne îmbrăcăm cu cealaltă pe deasupra, ca ceea ce
este muritor să fie înghiţit de viaţă. Noi avem deplină încredere, deşi ştim că
suntem în exil, departe de Domnul, atâta vreme cât locuim în acest trup. Într‑adevăr,
noi mergem pe drumul vieţii călăuziţi de credinţă, fără să ne bucurăm de
vederea lui Dumnezeu. Da, avem deplină încredere şi ne‑ar plăcea mai mult să
plecăm departe de acest trup, ca să locuim la Domnul. Fie că suntem acasă în
trup, fie că îl părăsim, năzuinţa noastră este să‑i fim plăcuţi Domnului. Căci
va trebui să apărem toţi în faţa tribunalului lui Cristos, pentru ca fiecare să‑şi
primească răsplata, fie în bine, fie în rău, după faptele săvârşite în timpul
vieţii.
Sau:
Citire din Sfanta Evanghelie de la Ioan: Cap.X: 1-16 ( Vita
cea adevarata. Porunca lui Hristos.)
Eu sunt vita cea adevarata si Tatal Meu este lucratorul. Orice mladita care nu aduce roada intru Mine, El o taie; si orice mladita care aduce roada, El o curateste, ca mai multa roada sa aduca. Acum voi sunteti curati, pentru cuvantul pe care vi l-am spus. Ramaneti in Mine si Eu in voi. Precum mladita nu poate sa aduca roada de la sine, daca nu ramane in vita, tot asa nici voi, daca nu ramaneti in Mine. Eu sunt vita, voi sunteti mladitele. Cel ce ramane intru Mine si Eu in el, acela aduce roada multa, caci fara Mine nu puteti face nimic. Daca cineva nu ramane in Mine, se arunca afara ca mladita si se usuca; si le aduna si le arunca in foc si ard. Daca ramaneti intru Mine si cuvintele Mele raman in voi, cereti ceea ce voiti si se va da voua. Intru aceasta a fost slavit Tatal Meu, ca sa aduceti roada multa si sa va faceti ucenici ai Mei. Precum M-a iubit pe Mine Tatal, asa v-am iubit si Eu pe voi; ramaneti intru iubirea Mea. Daca paziti poruncile Mele, veti ramane intru iubirea Mea dupa cum si Eu am pazit poruncile Tatalui Meu si raman intru iubirea Lui. Acestea vi le-am spus, ca bucuria Mea sa fie in voi si ca bucuria voastra sa fie deplina. Aceasta este porunca Mea: sa va iubiti unul pe altul, precum v-am iubit Eu. Mai mare dragoste decat aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui sa si-l puna pentru prietenii sai. Voi sunteti prietenii Mei,daca faceti ceea ce va poruncesc. De acum nu va mai zic slugi, ca sluga nu stie ce face stapanul sau, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru ca toate cate am auzit de la Tatal Meu vi le-am facut cunoscute. Nu voi M-ati ales pe Mine, ci Eu v-am ales pe voi si v-am randuit sa mergeti si roada sa aduceti, si roada voastra sa ramana, ca Tatal sa va dea orice-I veti cere in numele Meu.
Se poate alege şi un text dintre cele potrivite spiritului
acelui Institut călugăresc, de care aparţine fraternitatea.
Citire din Epistola catre Efeseni Cap.6 ( Lupta împotriva raului.)
Ordinele religios-militare. |
În sfârsit, fratii mei,
întariti-va întru Domnul si’ntru taria puterii Lui. Îmbracati armura lui
Dumnezeu, ca sa puteti sta împotriva uneltirilor diavolului. Caci lupta noastra
nu este’mpotriva carnii si a sângelui, ci’mpotriva Începatoriilor, împotriva
Stapâniilor, împotriva Stapânitorilor acestei lumi de’ntuneric, împotriva
duhurilor rautatii care sunt în stihiile ceresti. Pentru aceea luati armura lui Dumnezeu: pentru ca’n ziua
cea rea sa fiti în stare sa tineti
piept; si dupa ce veti ispravi totul, sa ramâneti în picioare. Asadar, stati în picioare,
avându-va mijlocul încins cu adevarul
si îmbracati fiind în platosa dreptatii
si cu picioarele încaltate’n starea de a
fi gata pregatiti pentru Evanghelia
pacii; mai presus de toate luând pavaza
credintei, cu care veti putea stinge toate sagetile înflacarate ale
Celui-Rau. Luati si coiful mântuirii
si sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu în toata vremea
rugându-va întru Duhul prin orice rugaciune si cerere.
Si:
Citire din Sfanta Evanghelie de
la Matei: Cap.X: 37-42; Cap.XI:1.
Cel ce iubeste pe tata ori pe mama mai mult decat pe
Mine, nu este vrednic de Mine; Cel ce iubeste pe fiu ori pe fiica mai mult
decat pe Mine, nu este vrednic de Mine. Si cel ce nu-si ia crucea si nu-Mi
urmeaza Mie, nu este vrednic de Mine. Cine tine la sufletul lui il va pierde,
iar cine-si pierde sufletul lui pentru Mine il va gasi.
Cine va primeste pe voi, pe Mine Ma primeste; si cine
Ma primeste pe Mine, primeste pe Cel ce M-a trimis pe Mine. Cine primeste
prooroc in nume de proroc, plata de prooroc va lua; si cine primeste pe un
drept in nume de drept, rasplata dreptului va lua. Si cel ce va da de baut
unuia dintre acestia mici numai un pahar cu apa rece, in nume de ucenic, adevarat graiesc voua: nu va
pierde plata sa. Sfarsind Iisus de dat aceste invataturi celor doisprezece ucenici ai Sai, a trecut de
acolo ca sa invete si sa propovaduiasca mai departe prin cetatile lor.
( Celebrantul
poate apoi, să explice celor prezenţi, sensul celebrării. De exemplu…)
[ Sfântului Benedict de Nurcia
(Umbria-Italia) declatat de Papa Paul al VI-lea, in anul 1964, patron principal
al Europei, a sintetizat legile de bază
ale vieţii mănăstireşti, „Regula vitae monasticae”, într-un
moto dătător de energie: „Ora et labora” – „Roagă-te şi munceşte”;
El a readus în viaţa şi ascetica creştină, caracterul de contemplaţie unită cu acţiunea,
aşa cum decurge din spiritul şi din litera Evangheliei. „ Adevăratul călugăr va trebui să fie, după cum se citeşte în capitolul
al II-lea din Regulă: „nu orgolios, nu violent, nu mâncăcios, nu somnoros, nu
leneş, nu clevetitor, nu pârâtor… ci cast, blând, silitor, umil, ascultător”.
Emblema mănăstirii: crucea, cartea şi
plugul, a devenit expresia noului mod de a înţelege asceza creştină: rugăciune şi muncă, în vederea
edificării spirituale şi materiale a societăţii noi, pe ruinele lumii romane.]
PSALMUL
98 [ Ca Dumnezeu să binecuvânteze și să dea har
acelor tineri ce doresc să lase toate și să îi urmeze lui Dumnezeu (în viața
monahală)].
l. Domnul imparateste: sa tremure popoarele; sade pe heruvimi: sa se cutremure pamantul.
2. Domnul in Sion este mare si inalt peste toate popoarele.
3. Sa se laude numele Tau cel mare, ca infricosator si sfant este. Si cinstea imparatului iubeste dreptatea.
4. Tu ai intemeiat dreptatea; judecata si dreptate in Iacob, Tu ai facut.
5. Inaltati pe Domnul Dumnezeul nostru si va inchinati asternutului picioarelor Lui, ca sfant este!
6. Moise si Aaron, intre preotii Lui si Samuel intre cei ce cheama numele Lui.
7. Chemat-au pe Domnul si El i-a auzit pe ei, in stalp de nor graia catre ei;
8. Caci pazeau marturiile Lui si poruncile pe care le-a dat lor.
9. Doamne, Dumnezeul nostru, Tu i-ai auzit pe ei; Dumnezeule, Tu Te-ai milostivit de ei si ai rasplatit toate faptele lor.
10. Inaltati pe Domnul Dumnezeul nostru si va inchinati in Muntele cel sfant al Lui, ca sfant este Domnul, Dumnezeul nostru!
RUGĂCIUNEA
UNIVERSALĂ
5. Urmează rugăciunea
universală.
Îndemnați de
porunca Mântuitorului şi povățuiți de
învățătura sa dumnezeiască îndrăznim a spune:
Tatăl nostru, care
eşti în ceruri, sfinţească-se numele tău; vie împărăţia ta; facă-se voia ta,
precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o
nouă astăzi; şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm
greşiţilor noştri; şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne mântuieşte de cel rău.
Amin.+
6. Dintre invocaţiile propuse
mai jos, celebrantul le poate alege pe cele care i se par mai potrivite
sau poate adăuga altele, în funcţie de împrejurări.
Întăriţi
de iubirea Născătoarei de Dumnezeu, care a unit veşmântul firii noastre
omeneşti cu Cuvântul întrupat în ea pentru noi de la Duhul Sfânt, ca să fim
părtaşi la harul fratelui nostru cel întâi-născut şi să trăim spre lauda lui
Dumnezeu, să-l rugăm pe Tatăl spunând:
R. Îngăduie, Doamne, să ne îmbrăcăm cu Cristos!
Tu,
care ai rânduit ca Fiul iubirii tale să se îmbrace în trupul nostru ca prin el
oamenii să devină părtaşi la viaţa ta în Cristos, fă ca mereu să ne numim şi să
fim fiii tăi.
R. Îngăduie, Doamne, să ne îmbrăcăm cu Cristos!
Tu,
care l-ai voit pe Cristos asemenea nouă în toate, afară de păcat, pentru ca
urmându-l, să fim asemenea imaginii Fiului tău, fă ca noi să-l urmăm pe Cristos
pentru aţi fi plăcuţi în toate.
R. Îngăduie, Doamne, să ne îmbrăcăm cu Cristos!
Tu,
care îi chemi la ospăţul harului pe oamenii îmbrăcaţi în haina de nuntă a
împărăţiei tale, ca să binevoieşti tu însuţi a te arăta lor, învaţă-ne să-ţi
slujim cu credinţă.
R. Îngăduie, Doamne, să ne îmbrăcăm cu Cristos!
Tu,
care prin Apostolul tău ne îndemni să fim în lume bună mireasmă a lui Cristos,
fă-ne să recunoaştem între fraţi semnul prezenţei lui Cristos.
R. Îngăduie, Doamne, să ne îmbrăcăm cu Cristos!
Tu,
care ne împodobeşti cu veşmântul dreptăţii şi al sfinţeniei, ca să-ţi înfăţişăm
sfinţenia Bisericii ducându-ne viaţa în Duhul Sfânt, sfinţeşte-ne zi de zi prin
Cristos, ca să conlucrăm cu dărnicie şi la mântuirea fraţilor.
R. Îngăduie, Doamne, să ne îmbrăcăm cu Cristos!
Tu,
care ne binecuvântezi mereu cu toată binecuvântarea spirituală, în Cristos,
până când îi vom ieşi în întâmpinare, îmbrăcaţi în haina de nuntă, fă ca, prin
mijlocirea Fecioarei Maria, să înaintăm cu bucurie de la moarte la viaţă.
R. Îngăduie, Doamne, să ne îmbrăcăm cu Cristos!
RUGĂCIUNEA DE
BINECUVÂNTARE
7. Apoi celebrantul (preot), cu mâinile întinse / (laic) cu maine impreunate), adaugă:
Scapulare ale Ordinelor. |
Dumnezeule,
începutul şi desăvârşirea sfinţeniei, care îi chemi pe cei renăscuţi din apă şi
din Duh Sfânt la plinătatea vieţii creştine şi la desăvârşirea dragostei,
priveşte cu bunăvoinţă la slujitorii tăi care primesc cu evlavie acest scapular, spre lauda Preasfintei Treimi
( în cinstea de exemplu Pătimirii lui Cristos sau: în cinstea fericitei Fecioare
Maria), ca să devină asemenea chipului lui Cristos, Fiul tău, şi , împlinind cu
bine drumul acestei vieţi, cu ajutorul Fecioarei Născătoare de Dumnezeu, să se
facă vrednici a intra în bucuria casei tale. Prin Isus Cristos, Domnul nostru. R. Amin.
IMPUNEREA
SCAPULARULUI:
8. Apoi, celebrantul impune scapularul candidaţilor, rostind aceste
cuvinte sau cele similare din Ritualul propriu. ( După caz, celebrantul rosteşte formula impunerii o
dată pentru toţi, cu voce tare.)
a) Pentru un scapular
în cinstea Preasfintei Treimi sau a misterelor lui Isus Cristos:
Primeşte
acest veşmânt, prin care vei fi admis în fraternitatea familiei călugăreşti N., consfinţită Preasfintei
Treimi (sau de exemplu: Pătimirii
lui Cristos), şi trăieşte astfel încât, cu ajutorul Născătoarei de Dumnezeu, să
te străduieşti zi de zi, spre preamărirea Sfintei Treimi, a Bisericii şi a
oamenilor de bunăvoinţă, să te îmbraci cu Cristos care ne-a răscumpărat în
sângele său. R. Amin.
b) Pentru un scapular
în cinstea sfintei Fecioare Maria:
Primeşte
acest veşmânt, prin care vei fi admis în fraternitatea familiei călugăreşti N., consfinţită fericitei
Fecioare Maria, şi trăieşte astfel încât, cu ajutorul Născătoarei de Dumnezeu,
să te străduieşti zi de zi, spre preamărirea Sfintei Treimi, a Bisericii şi a
oamenilor de bunăvoinţă, să te îmbraci cu Cristos care ne-a răscumpărat în sângele
său. R. Amin.
Toţi răspund
împreună R. Amin, …( şi se apropie de celebrant
ca să primească scapularul.)
Apoi celebrantul,
adresându-se noilor confraţi, spune:
Îmbrăcaţi
cu acest scapular, aţi fost primiţi
în familia călugărească a Ordinului N., ca să puteţi sluji cu mai
multă râvnă lui Cristos şi Bisericii sale în spiritul acestui Ordin. Ca să
ajungeţi cât mai desăvârşit la aceasta, eu, prin puterea acordată mie, vă
primesc să fiţi părtaşi la toate bunurile spirituale ale acestei familii
călugăreşti.
9. După ce se arată menirea şi obligaţiile fraternităţii, celebrantul
îi stropeşte pe toţi cu apă binecuvântată, fără a spune
ceva.
PRONUNTAREA
ANGAJAMENTELOR:
Imediat după depunerea adeziunii la Ordin,
membrii Asociatiei religioase, pot să rostescă următoarea rugăciune:
Doamne, sunt aici cu dorinţa de a ieşi din
anonimat şi de a părăsi angajarea
ocazională. Aleg, împreună cu cei care trăiesc în celelalte parohii, aceeaşi Persoană: CRISTOS, şi
aceeaşi comunitate : BISERICA.
Vreau să slujesc Ordinului
şi Bisericii, colaborând cu păstorii ei, în unitate cu ceilalţi.
Întăreşte-mi hotărârea! Ajută-mă să fiu mereu sare şi lumină, pentru toti cei din jurul meu. Amin.
Celebrantul raspunde con-fratilor Ordinului; acestia pot depune astfel promisiunea
solemna in fata Asociatiei religioase, pronuntand angajamentele si spunand:
Fraţilor, deoarece aţi fost chemaţi prin harul lui
Dumnezeu să colaboraţi la apostolatul
Bisericii în Asociatia religioasa /
Ordinul N. / Institutul calugaresc, fiind
adunaţi aici în faţa lui Cristos, invocând mijlocirea Sfântului Patronul al
Ordinului N. / Asociatiei religioase, vă întreb:
- Promiteţi
să vă angajaţi, sub călăuzirea superiorului
institutului, a preoţilor, episcopilor şi a conducătorului Bisericii, la formarea voastră creştină şi să trăiţi o viaţă cu totul conformă cu
legea lui Dumnezeu şi a Bisericii ?
R. Promit.
- Promiteţi
să mărturisiţi cu curaj credinţa crestina catolică
pentru care am fost renăscuţi de Dumnezeu şi în care, cu ajutorul harului
său, sperăm să rămânem fideli ?
R. Promit.
- Promiteţi
să răspândiţi învăţătura lui Cristos şi a Bisericii în familiile voastre, în
societate, în ambientul în care trăiţi, pentru a vesti astfel tuturor mesajul
evanghelic al iubirii ?
R. Promit.
- Promiteţi
să-i consideraţi pe toţi cei înscrişi în Asociaţia
voastră ca fraţi, conlucrând în spirit de caritate şi comuniune ?
R: Promit.
Aşa să vă ajute Dumnezeu căruia să-i fie slavă şi
cinste în vecii vecilor.Amin +
Celebrantul poate să-i binecuvânteaze pe noii confrati minori, ce au depus adeziunea, spunand:
Doamne, de la care provin gândurile sfinte şi
intenţiile drepte, noi credem că Tu i-ai inspirat pe aceşti copii ai Tăi / frati ai
Ordinului şi ai aprins în inimile lor dorinţa de a Te sluji. Revarsă asupra lor
harurile Tale pentru ca niciodată să nu se întoarcă de la calea cea dreaptă.
Prin Cristos, Domnul nostru. Amin!
BINECUVANTAREA INSEMNELOR:
( Medalionul şi Insigna.)
Celebrantul rosteşte rugăciunea de
binecuvântare a însemnelor specifice Asociaţiei
( insigna şi medalionul ):
Medalionul Ordinului Sf. Benedict. |
Doamne Dumnezeule atotputernic de la care ne vin toate
lucrurile bune, te rugăm să binecuvântezi şi să ajuţi aceşti creştini, pentru
ca, înzestraţi cu aceste Însemne ale apartenenţei la Asociatia
/ Ordinul religios N. / Institutul
calugăresc , să se poată dezbrăca
de omul cel vechi şi să îmbrace omul cel nou care a fost creat pentru împărăţia
ta. Prin Cristos Domnul nostru. R. Amin.
După rugăciunea de binecuvântare, celebrantul
stropeşte cu apă sfinţită însemnele, pe care apoi le oferă
fiecărui membru în parte. Cei care primesc Insemnul
Fratiei, pot să raspundă astfel:
Mulţumind lui Cristos pentru harul acestei chemări, promit să îndeplinesc cu evlavie, cu bucurie
şi corectitudine, toate indatoririle Asociatiei N., spre slava lui Dumnezeu, spre binele fratilor Ordinului N. şi al comunităţii parohiale.
Sfinţilor (patronii
Ordinului si prenumelui fratilor) rugaţi-vă pentru noi toti.
Amin.
ÎNCHEIERE
10. Celebrantul încheie ritul,
spunând:
Dumnezeu
atotputernicul să vă binecuvânteze în îndurarea sa şi să reverse asupra voastră
simţul înţelepciunii mântuitoare. R. Amin.
Să vă
hrănească neîncetat cu învăţăturile credinţei şi să vă facă stăruitori în
lucrările sfinte. R. Amin.
Să vă
îndrepte paşii spre el şi să vă arate calea păcii şi a iubirii. R.
Amin.
Celebrantul rosteste apoi, formulă de
binecuvântare:
Să vă
binecuvânteze atotputernicul Dumnezeu, Tatăl, şi Fiul, X şi Duhul Sfânt. R. Amin.
( Sau o altă formulă de binecuvântare,
ţinându-se seama de titlul scapularului respectiv.)
11. Apoi slujitorul laic, încheie ritualul făcându-şi semnul crucii şi spunând:
Dumnezeu
Tatăl, împreună cu Fiul şi cu Sfântul Duh, care a făcut cu noi după marea
îndurare a Sa, să fie pururi binecuvântat în veci. R. Amin.
12. Se recomandă ca ritualul să se încheie
cu un cântec potrivit.
Te Deum laudamus
Cappa Cavalerilor Sf. Mormant. |
Pe Tine, Dumnezeule Te lăudăm, pe Tine,
Doamne, Te mărturisim,
Pe Tine, veşnicule Părinte, tot pământul Te cinsteşte.
Ţie toţi Îngerii, Ţie cerurile şi toate Puterile,
Ţie Heruvimii şi Serafimii cu neîncetat glas Îţi strigă:
Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Dumnezeu Savaot!
Pline sunt cerurile şi pământul de mărirea slavei Tale.
Pe Tine Te laudă ceata slăvită a Apostolilor,
Mulţimea vrednică de laudă a Prorocilor,
Oştirea îmbrăcată în alb a Mucenicilor,
Pe Tine Sfânta Biserică Te mărturiseşte pe întregul pământ:
Tată al nesfârşitei măriri,
Pe adevăratul Fiul Tău, Unul-Născut, Care trebuie cinstit
Şi pe Sfântul Duh Mângâietorul.
Tu, Hristoase, Împărat al slavei,
Tu eşti Fiul veşnic al Tatălui.
Tu, Care aveai să Te întrupezi în om pentru a-l mântui, nu Te-ai înfricoşat de pântecele Fecioarei.
Tu, După ce ai învins boldul morţii, ai deschis credincioşilor Împărăţia Cerurilor.
Tu stai de-a dreapta lui Dumnezeu în slava Tatălui.
Credem că vei veni ca Judecător.
Aşadar, Te rugăm, vino în ajutorul robilor Tăi, pe care i-ai răscumpărat cu scump sângele Tău,
Dăruieşte-le slavă cu Sfinţii Tăi.
Mântuieşte, Doamne, poporul Tău şi binecuvintează moştenirea Ta
Şi, ca Domn al lor, condu-i pe ei şi-i înalţă în veac.
În fiecare zi Te binecuvântăm
Şi lăudăm numele Tău în veac şi în veacul veacului.
Învredniceşte-ne, Doamne, în ziua aceasta, fără de păcat să ne păzim noi.
Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi.
Fie, Doamne, mila Ta spre noi, precum am nădăjduit întru Tine.
În Tine, Doamne, am nădăjduit, să nu mă ruşinez în veac! Amin.+
Pe Tine, veşnicule Părinte, tot pământul Te cinsteşte.
Ţie toţi Îngerii, Ţie cerurile şi toate Puterile,
Ţie Heruvimii şi Serafimii cu neîncetat glas Îţi strigă:
Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Dumnezeu Savaot!
Pline sunt cerurile şi pământul de mărirea slavei Tale.
Pe Tine Te laudă ceata slăvită a Apostolilor,
Mulţimea vrednică de laudă a Prorocilor,
Oştirea îmbrăcată în alb a Mucenicilor,
Pe Tine Sfânta Biserică Te mărturiseşte pe întregul pământ:
Tată al nesfârşitei măriri,
Pe adevăratul Fiul Tău, Unul-Născut, Care trebuie cinstit
Şi pe Sfântul Duh Mângâietorul.
Tu, Hristoase, Împărat al slavei,
Tu eşti Fiul veşnic al Tatălui.
Tu, Care aveai să Te întrupezi în om pentru a-l mântui, nu Te-ai înfricoşat de pântecele Fecioarei.
Tu, După ce ai învins boldul morţii, ai deschis credincioşilor Împărăţia Cerurilor.
Tu stai de-a dreapta lui Dumnezeu în slava Tatălui.
Credem că vei veni ca Judecător.
Aşadar, Te rugăm, vino în ajutorul robilor Tăi, pe care i-ai răscumpărat cu scump sângele Tău,
Dăruieşte-le slavă cu Sfinţii Tăi.
Mântuieşte, Doamne, poporul Tău şi binecuvintează moştenirea Ta
Şi, ca Domn al lor, condu-i pe ei şi-i înalţă în veac.
În fiecare zi Te binecuvântăm
Şi lăudăm numele Tău în veac şi în veacul veacului.
Învredniceşte-ne, Doamne, în ziua aceasta, fără de păcat să ne păzim noi.
Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi.
Fie, Doamne, mila Ta spre noi, precum am nădăjduit întru Tine.
În Tine, Doamne, am nădăjduit, să nu mă ruşinez în veac! Amin.+
PSALMUL 33, de multumire: (Vers: 1-4,21.)
“Bine voi cuvânta pe Domnul în toată vremea, pururea lauda Lui în gura mea. În Domnul se va lăuda sufletul meu; să audă cei blânzi şi să se veselească. Slăviţi pe Domnul împreună cu mine şi să înălţăm numele Lui împreună. Cautat-am pe Domnul şi m-a auzit şi din toate necazurile mele m-a izbăvit. Mantui-vă Domnul sufletele robilor Săi şi nu vor greşi toţi cei ce nădăjduiesc în El.“ - Slavă Tatălui si Fiului si Sf.Duh. Amin.+
RUGĂCIUNE DE LAUDĂ
Sfânt, sfânt, sfânt este
Domnul, Dumnezeu atotputernic,care este, care era
şi care va veni;
şi să-l lăudăm şi
să-l preamărim în veci.
Vrednic eşti Tu,
Doamne, Dumnezeul nostru, să primeşti
lauda, gloria, cinstea şi binecuvântarea;
şi să-l lăudăm şi
să-l preamărim în veci.
Vrednic
este Mielul care a fost înjunghiat să primească puterea şi bogăţia, înţelepciunea şi tăria,cinstea, gloria şi binecuvântarea;
şi să-l lăudăm şi
să-l preamărim în veci.
Să-l binecuvântăm pe Tatăl şi
pe Fiul împreună cu Duhu Sfânt;
şi să-l lăudăm şi
să-l preamărim în veci.
Binecuvântaţi
pe Domnul toate lucrările Domnului
şi să-l lăudăm şi să-l preamărim în veci.
Lăudaţi
pe Dumnezeul nostru, voi toţi slujitorii săi care vă temeţi de El, mici şi
mari;
şi să-l lăudăm şi să-l preamărim în
veci.
Să-i
aducă laudă Lui, cel plin de slavă, cerurile şi pământul,
şi să-l lăudăm şi să-l preamărim în
veci.
Şi
fiecare făptură care este în cer, pe pământ şi în adâncuri, şi marea şi
creaturile care sunt în ea;
şi să-l lăudăm şi să-l preamărim în
veci.
Slavă
Tatălui şi Fiului şi Duhului Sfânt;
şi să-l
lăudăm şi să-l preamărim în veci.
Precum
era la început şi acum şi pururi şi în vecii vecilor. Amin.
Şi să-l lăudăm şi să-l preamărim în
veci.
Rugăciune:
Atotputernice, preasfinte, preamărite şi
preaînalte Dumnezeule, orice
bine, supremul bine, tot ce-i bine, care singur eşti bun, fă ca noi să-ţi
aducem toată lauda, toată slava, toată mulţumirea, toată cinstea, toată
binecuvântarea şi tot binele. Aşa să fie! Aşa să fie! Amin.
TE SALUT, STĂPÂNĂ,
Sfântă
Regină, sfântă Maică a lui Dumnezeu,Marie,care eşti Fecioara devenită
Biserică şi aleasă de preasfântul Tată din
ceruri, care te-a consacrat împreună cu preasfântul său Fiu iubit şi cu
Duhul Sfânt, Mângâietorul; tu în care a fost şi este plinătatea harului şi tot
binele.
Te salut,
palatul său.
Te salut, chivotul său.
Te salut, lăcaşul său.
Te salut, chivotul său.
Te salut, lăcaşul său.
Te salut,
veşmântul său.
Te salut,
servitoarea sa.
Te salut,
Maica sa.
Şi vă salut pe voi toate, sfinte virtuţi, care sunteţi revărsate în inimile
credincioşilor prin harul şi
lumina Duhului Sfânt, pentru ca din necredincioşi să-i faceţi oameni credincioşi lui Dumnezeu.
SFÂNTĂ FECIOARĂ MARIE,
nu este nimeni asemenea ţie, născută pe lume, între femei,
fiica şi slujitoarea
Marelui Rege, Tatăl ceresc, mama
Preasfântului Domn al nostru Isus Cristos, mireasa Duhului Sfânt; roagă-te
pentru noi cu Sfântul Mihail arhanghelul şi cu toate tăriile cerului şi cu toţi
sfinţii, la preaiubitul tău Fiu, Domn şi Învăţător.
Salutarea Ingereasca
Bucura-te Marie, cea plina de har, Domnul este
cu tine; binecuvantata esti tu intre femei si binecuvantat este rodul trupului
tau, Isus. Sfanta Marie, Maica lui Dumnezeu, roaga-te
pentru noi, pacatosii, acum si in ceasul mortii noastre.
Magnificat (Lc 1, 46-55)
« Mărește sufletul meu pe Domnul și duhul
meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu, că a privit la umilința
slujitoarei sale și iată de acum mă vor ferici toate neamurile.
Căci mi-a făcut lucruri mari Cel Puternic și sfânt e numele lui și mila lui din neam în neam spre cei ce se tem de El. Arătat-a puterea brațului său, risipit-a pe cei mândri în cugetul inimii lor; i-a dat jos pe cei puternici de pe tronuri și a înălțat pe cei smeriți; pe cei flămânzi i-a umplut de bunătăți, iar pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale. Primit-a pe Israel, slujitorul său, aducându-și aminte de îndurarea sa, precum a grăit către părinții noștri, lui Abraham și seminției lui în veac.»
Căci mi-a făcut lucruri mari Cel Puternic și sfânt e numele lui și mila lui din neam în neam spre cei ce se tem de El. Arătat-a puterea brațului său, risipit-a pe cei mândri în cugetul inimii lor; i-a dat jos pe cei puternici de pe tronuri și a înălțat pe cei smeriți; pe cei flămânzi i-a umplut de bunătăți, iar pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale. Primit-a pe Israel, slujitorul său, aducându-și aminte de îndurarea sa, precum a grăit către părinții noștri, lui Abraham și seminției lui în veac.»
- Slavă
Tatălui si Fiului si Sf.Duh. Si
acum…. Amin. + Pentru rugaciunile…Amin.+
Cu
dragoste fraternala,
un Cavaler in Ordinul Florii de
Cires-Sakura 19.07.2018
Resurse / Note (Informative):
“ Scapularul - este
un veșmînt
purtat de călugării anumitor ordine religioase,
ca de exemplu ordinul Sfântului Benedict. Constă dintr-o
fâșie lată și lungă de stofă care acoperă umerii și atârnă în jos atât la spate
cât și în față. La început era o simplă haină de lucru, închisă la mijloc dar
care a devenit cu timpul un element caracteristic al hainei benedictine, adoptat ulterior și de alte ordine călugărești (carmeliți, dominicani etc.).
Există și un scapular mic, format dintr-o fâșie îngustă de stofă, purtat sub
cămașă de unii terțiari sau de membrii acestor asociații de credincioși: de
ex., scapularul Maicii Domnului
recomandat de carmeliți.
Scapularul era, la origine, destinat să
protejeze îmbrăcămintea călugărilor, ca un fel de șorț, când aceștia sunt la
muncă. Cum în secolul XII dreptul canonic prevede că cine poartă un an de zile
uniforma unui ordin călugăresc este considerat călugăr sau călugăriță, cu toate
consecințele, laicii, terțiarii, pentru a evita asemenea consecințe, au redus
scapularul la dimensiuni mici, simbolice.
Papa Pius al XII-lea, în scrisoarea sa
apostolică din 11 februarie 1950, îi invită pe
credincioși ca, „între devoțiunile mariane, să așeze, în primul rând, scapularul,
care este la îndemâna tuturor". Considerat drept o adevărată
„îmbrăcăminte mariană", scapularul
este, de fapt, un simbol al ocrotirii
Mamei cerești și un „sacramental" a cărui valoare se întemeiază pe
rugăciunile Bisericii și pe încrederea și iubirea celor care îl poartă. “
(
Sursa descrierii imaginii si textului: https://ro.wikipedia.org/wiki/Scapular.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu